Mijn favorieten

Werkwijze


U speelt met de gedachte uw woning te verkopen? Dan is het altijd goed om een verkoopmakelaar in te schakelen. Maar het is vaak lastig om een keuze te maken. De ene makelaar is de andere niet. Bij de ene voelt u zich een nummer, de andere denkt weinig met u mee. Dan is het tijd voor MB Makelaars. Wij staan voor betrokken, persoonlijk, deskundig en proactief. 

Voordat u een makelaar kiest is het goed u te laten voorlichten. Wij komen graag bij u langs om ons voor te stellen. Uiteraard is dit eerste gesprek geheel gratis en vrijblijvend. 
Daarnaast loont het om te vergelijken hoe de diverse makelaars hun woningaanbod presenteren. MB Makelaars besteed erg veel tijd aan kwalitatief goede advertenties. Een belangrijk aspect in deze tijd waar internetmarketing een grote rol speelt. 

Wist u dat MB Makelaars naast de goedkoopste makelaar in de regio ook de makelaar is met de hoogste klanttevredenheid ? 
Hier kunt u nalezen hoe andere huizenverkopers onze diensten en service hebben ervaren. 

Hieronder zullen wij stapsgewijs uitleggen hoe het verkoopproces bij MB Makelaars in zijn werk gaat.

Stap 1. Kennismaking 

De eerste stap van het verkoopproces is een geheel vrijblijvende afspraak met onze makelaar.
U kunt hiervoor contact opnemen met Martijn Braat, mobiel: 06 21500203 of per e-mail: martijn@mbmakelaars.nl. Ook kunt u heel eenvoudig de ‘Maak afspraak’ of ‘Bel mij’ button op onze homepage invullen, u wordt dan dezelfde dag nog teruggebeld.

Tijdens de eerste afspraak bekijken wij de woning en bespreken wij uw situatie, wensen en eventuele bijzonderheden. Onze makelaar zal u voorlichten over de waarde van uw woning en vertellen hoe wij uw woning onder de aandacht van potentiële kopers kunnen brengen en welke tools wij hiervoor inzetten.

Maar het gaat vooral om de kennismaking, want een verkoopopdracht verstrekken aan een makelaar is in de eerste plaats een vertrouwenskwestie, u moet een goed gevoel hebben bij de persoon en het bedrijf. Bent u positief, dan volgt stap 2.

Stap 2. Opdracht

Indien u heeft besloten met ons in zee te gaan, zullen wij de gemaakte afspraken vastleggen in de 'opdracht tot dienstverlening'. Hierbij kunt u denken aan de vraagprijs die wij gaan hanteren en het courtagetarief dat we zijn overeengekomen. 

Bij het verstrekken van de opdracht ontvangt u van ons een factuur ter grootte van € 395,- (incl. btw). 
Deze opstartkosten brengen wij in rekening omdat wij bij aanvang van het verkooptraject diverse kosten moeten maken. U kunt hierbij denken aan het betalen van de professionele fotograaf die wij bij elke woning inschakelen, het maken van plattegronden, plaatsing op Funda, raam- en tuinborden, een onbeperkt aantal brochures voor geïnteresseerden, etc...
Mocht u na verloop van tijd besluiten om uw woning uit de verkoop te halen, dan zijn er geen extra kosten buiten de reeds betaalde € 395,-.  

Stap 3. Energielabel

Vanaf 1 januari 2015 is bij de verkoop van uw woning een definitief energielabel verplicht. U hebt wellicht al een voorlopig label per post thuisgestuurd gekregen. Bij verkoop of verhuur van uw woning moet dit label definitief gemaakt worden. Enkel de eigenaar van de woning kan het definitieve energielabel aanvragen. U kunt dit eenvoudig online doen en de kosten zijn ca. € 20,- per aanvraag.

Om het definitieve energielabel aan te vragen logt u hier in.

Let u er wel op uw DigiD code bij de hand te hebben. Mocht u deze nog niet hebben dan kunt u deze hier aanvragen. Na aanvraag duurt het ca. 5 dagen voordat u de code thuis ontvangt. 

Mocht het label bij overdracht niet aanwezig zijn dan riskeert u een boete van € 405,-. Plus dat u dan alsnog een label moet aanvragen binnen 6 weken. 
  
Stap 4. Adverteren 

MB Makelaars besteedt erg veel tijd aan de kwaliteit van de advertenties. Zowel qua tekst, foto's als plattegronden zijn er weinig makelaars in de regio die aan onze presentatie kunnen tippen. En een goede advertentie is uiteraard de eerste stap in het verkoopproces. 

Na het verstrekken van de opdracht zal onze makelaar een afspraak met u maken om de woning uitvoerig op te nemen. Hierbij worden alle zaken genoteerd die nodig zijn om de advertentietekst te schrijven en de maten van de woning worden nauwkeurig ingemeten om onze volledig ingerichte 2D plattegronden te kunnen maken. 

Onze fotograaf zal een afspraak met u maken om de woning te komen fotograferen. Zorgt u ervoor dat tijdens deze afspraak de woning schoon, opgeruimd en licht oogt.

Daarnaast wordt u gevraagd een vragenlijst in te vullen met daarin alle bijzonderheden van de woning. Hierin wordt onder andere vermeld of er ooit gebreken zijn geweest, gerealiseerde verbouwingen, hoe hoog de meest recente gemeentelijke- en waterschapsaanslagen waren en worden uw meest recente verbruiksgegevens van gas, water en elektra genoteerd.

Een juiste vraagprijs is essentieel voor een goed verloop van de verkoop. Op basis van onze taxatie en rekening houdend met uw wensen, zullen wij samen met u de meest ideale vraagprijs voor uw woning bepalen. Uiteraard kan deze vraagprijs te allen tijde worden aangepast als er zich omstandigheden voordoen die dit rechtvaardigen.

Nadat wij de advertentie gereed hebben, zal deze u ter controle worden gemaild. U kunt dan aangeven of alles klopt en naar uw zin is genoteerd.
Na uw akkoord kan de verkoop starten en zullen wij uw woning aanmelden bij het NVM uitwisselingssysteem en de database van Funda. Het huis verschijnt dan officieel 'op de markt' waarna geïnteresseerden contact op kunnen nemen. Buiten een prominente advertentie op Funda, zullen wij ook in ons bestand, bij collega’s en via social media uitgebreid gaan zoeken naar een kandidaat voor uw woning.

Wij zullen (indien gewenst) uw woning ook voorzien van onze zeer opvallende raam- en tuinborden.

Stap 5. Verkoopstyling

Het is voor een goed verloop van de verkoop erg belangrijk dat u uw woning verkoopklaar maakt. Kopers moeten een goede eerste indruk krijgen en zich snel thuis voelen. 
U hoeft uw woning niet te verbouwen, maar u kunt uw woning wel opruimen, schoonmaken en kleine mankementen verhelpen.
Ook ontvangt u van ons een praktische checklist en tips en advies om uw woning beter én sneller te kunnen verkopen.

Een potentiële koper wil zich ook nog wel eens vrijer voelen als de huidige eigenaar niet bij de bezichtiging aanwezig is….

Stap 6. Bezichtigen

Wij hopen snel kandidaten te kunnen presenteren voor uw woning. Als het zover is nemen wij contact met u op om samen de agenda’s af te stemmen. Belangstellenden worden altijd persoonlijk te woord gestaan en uitgebreid geïnformeerd, zowel telefonisch, per e-mail als tijdens de bezichtigingen, wij nemen daar de tijd voor.
Tijdens de bezichtigingen presenteren wij uw woning zo optimaal mogelijk.
U zorgt voor een opgeruimd huis, wij doen de rest!

Stap 7. Onderhandeling

Als een kandidaat geïnteresseerd is in uw woning kan hij een openingsbod uitbrengen. Samen met u wordt de onderhandelingstactiek bepaald. U kunt vertrouwen op een professionele en deskundige begeleiding tijdens deze spannende en belangrijke fase.
Omdat u maar één keer kunt verkopen, gaan we voor het hoogste haalbare resultaat. 
Als er overeenstemming is over de prijs, de datum, eventuele ontbindende voorwaarden en de overname van roerende zaken, is er een mondelinge overeenkomst.

Stap 8. Koopovereenkomst

Op basis van de mondelinge overeenkomst wordt door ons de koopovereenkomst opgesteld. Hierin staan alle gemaakte afspraken zo helder en volledig mogelijk omschreven. 
Denk hierbij onder andere aan; de verkoopprijs, de overdrachtsdatum, de ontbindende voorwaarden en de datum waarop deze vervallen.
Voordat wij tot tekenen overgaan, wordt de koopovereenkomst uitgebreid met u doorgenomen zodat u volledig op de hoogte bent van de inhoud. Hierna wordt u uitgenodigd op ons kantoor om de overeenkomst te komen ondertekenen. Gelijktijdig of kort hierna zullen wij koper uitnodigen voor de ondertekening. De koper heeft na ontvangst van de koopovereenkomst recht op de wettelijke drie dagen bedenktijd.
Vaak wordt op verzoek van de koper in de koopovereenkomst een ontbindende voorwaarde opgenomen voor het krijgen van een financiering. Pas na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden is de koop definitief. Wij zorgen ervoor dat deze termijnen bewaakt worden en dat het proces vlekkeloos verloopt.

Stap 9. Overdracht

Voorafgaand aan het transport vindt een inspectie van de woning plaats. Er wordt gekeken of de woning wordt opgeleverd zoals is afgesproken en de meterstanden worden opgenomen.
Wij verzorgen voor u deze afspraak en zijn hierbij ook aanwezig. Na deze inspectie gaan we samen met koper naar de notaris en kan de woning officieel worden gepasseerd. Tevens zal bij de notaris onze factuur ter grootte van 1% (incl. btw) worden betaald.
En ontvangt u en koper uiteraard een fles van onze heerlijke huiswijn !

Van harte gefeliciteerd met de verkoop van uw woning !